Prędkość powietrza i ciśnienia są mierzone na kilka sposobów w tunelach aerodynamicznych. Kierunek przepływu powietrza wokół modelu można określić za pomocą kępek przędzy przymocowanych do powierzchni aerodynamicznych. Kierunek przepływu powietrza zbliżającego się do powierzchni można wizualizować, mocując gwinty w strumieniu powietrza przed i za modelem testowym.
Siły aerodynamiczne w modelu testowym są zwykle mierzone za pomocą bilansów wiązek, połączonych z modelem testowym za pomocą belek, sznurków lub kabli. Rozkłady ciśnienia w modelu testowym były mierzone historycznie przez wiercenie wielu małych otworów wzdłuż ścieżki przepływu powietrza i za pomocą manometrów z wieloma rurkami do pomiaru ciśnienia w każdym otworze. Rozkłady ciśnienia można wygodniej zmierzyć za pomocą farby wrażliwej na nacisk, w której wyższe ciśnienie lokalne jest wskazywane przez obniżoną fluorescencję farby w tym punkcie.
Tunel we Wrocławiu
Powietrze jest wdmuchiwane lub zasysane przez kanał wyposażony w otwór obserwacyjny i oprzyrządowanie, w którym modele lub kształty geometryczne są montowane do badań. Zazwyczaj powietrze jest przenoszone przez tunel za pomocą szeregu wentylatorów. Tunel aerodynamiczny Wrocław jest solidny oraz trwały. Ze względu na wymaganą objętość i prędkość przepływu powietrza wentylatory mogą być napędzane raczej stacjonarnymi silnikami turbo wentylatorowymi niż silnikami elektrycznymi. Przepływ powietrza wytwarzany przez wentylatory wchodzące do tunelu sam w sobie jest wysoce turbulentny z powodu ruchu łopatki wentylatora.