Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak skutecznie dotrzeć do klientów i wypromować swój biznes. Reklama jest zwykle jednym z pierwszych pomysłów. Podczas tworzenia i publikowania reklam należy jednak przestrzegać pewnych praw. Tworzenie i publikowanie reklam naruszających określone normy prawne może podlegać karom nałożonym przez odpowiednie organy. Na wysokość tych kar ma zwykle wpływ dotkliwość i czas trwania naruszenia.
Gdzie znajdują się przepisy prawne dotyczące reklamy?
Sytuacja przedsiębiorców jest o tyle trudna, że obecnie w Polsce nie ma ani jednego aktu prawnego stanowiącego zbiór zasad reklamy produktów i usług. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji reklamą jest przekaz handlowy emitowany przez podmiot publiczny lub prywatny w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, mający na celu promowanie sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Prawo stanowi również, że reklama jest autopromocją. Ważne jest, aby ta definicja nie była zamkniętym katalogiem. W związku z tym nie jest możliwe definitywne nazewnictwo ani lista form reklamy. Prawa reklamy (http://jdp-law.pl/ip-it-prawo-reklamy-i-mediow/) znaleźć można zatem w wielu ustawach, jak np. ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, prawo konsumenckie, ustawa o radiofonii i telewizji, prawo prasowe i inne.
Kary za naruszenie prawa reklamy
Jak już wspomniano wyżej, żaden akt prawny nie reguluje wszystkich zakazów i nakazów reklamowych. Ocena potencjalnego wpływu naruszenia jest więc ściśle związana z danym aktem prawnym.
Dla przykładu, nielegalna reklama wyrobów tytoniowych może skutkować karą grzywny do 200 000 zł lub karą pozbawienia wolności. Za nielegalną reklamę alkoholu przedsiębiorcom grozi kara od 10 000 zł do 500 000 zł.