Niszczarki biurowe to urządzenia pozwalające niszczyć dokumenty papierowe z możliwością ich odtworzenia. Istnieje podział niszczarek na poziomy ze względu na bezpieczeństwo w utrzymaniu poufności niszczonych dokumentów.
Zasada działania niszczarek
Urządzenia do niszczenia dokumentów tną papier wzdłuż krawędzi kartki, dzięki czemu dokument poddany działaniu niszczarki zostaje pocięty na kilka równych pasków. Istnieją także urządzenia, które tną również kartkę w poprzek, powodując większą defragmentację dokumentu.
Poziomy bezpieczeństwa
Niszczarki określa się poziomami bezpieczeństwa. Pierwszy poziom odpowiada urządzeniu, które tnie dokument na stosunkowo duże fragmenty, przez co zniszczona treść jest łatwa do odtworzenia. Przy pomocy takich niszczarek biurowych usuwane są dokumenty ogólnego użytku.
Każdy kolejny poziom wykorzystywany jest do coraz bardziej poufnych dokumentów. Poziom piąty osiągają niszczarki tnące papier na fragmenty nie większe niż 10 milimetrów kwadratowych. Przy ich pomocy usuwane są dokumenty ściśle tajne, bowiem odtworzenie treści zniszczonej w ten sposób treści jest niezwykle problematyczne.
Odzyskiwanie dokumentów
Zniszczone dokumenty mogą zostać odtworzone przy pomocy analizy komputerowej oraz obróbki danych. Jeżeli fragmenty papieru nie są wymieszane z innymi, odzyskiwanie treści można wykonać ręcznie. Im więcej fragmentów danego dokumentu, tym bardziej czasochłonny staje się proces odzyskiwania treści.